Lisette Geel

Waarom je eerst van jezelf moet uitgaan en niet van je klant

Hoe een aha-erlebnis eruit ziet heb ik de laatste tijd bij twee van mijn klanten mogen ervaren. En wel toen ze vanuit hun eigen behoeften naar hun bedrijf keken in plaats van vanuit die van anderen.

Vanuit het niets sprak een van mijn klanten uit dat ze vooral graag werkte met specialisten in plaats van met beginners in het vak. Onbewust wist ze dat wel, maar pas toen ze het hardop zei zag ze ook wat er in haar bedrijf moest veranderen. Ze zat letterlijk te trillen op haar stoel bij dat inzicht; een prachtig gezicht. Het gevolg: ze besloot haar hele website en dienstenaanbod om te gooien.

De ander ontdekte ineens hoeveel energie er zat in haar bedrijf en in zichzelf toen ze zag dat ze haar werk ‘gewoon’ op haar eigen manier kon doen. Zonder dat ze ook nog maar iets had aangepast op haar site kreeg ze in een week drie klanten die haar wisten te vinden. Ineens viel ook bij haar het kwartje; iets wat ze al wel wist met haar hoofd, voelde ze ineens in haar hele lichaam.

Jezelf of je klant centraal?

Al doe je jouw werk uiteindelijk voor een ander, ik ben ervan overtuigd dat je altijd en overal van jezelf moet uitgaan. En dat betekent: vraag je af wat je het liefste doet en voor wie. Welke mensen maken je gelukkig, van wie krijg je energie? En welk werk doe je wel graag en welk niet? Eigenlijk wijst je energielevel je eenvoudig de weg.

Dit alles heeft te maken met je essentie. Van wat je het liefste doet stijgt je energielevel. En als je precies weet wat voor waarde je toevoegt en hoe je dat het liefste doet, dan kun je dit bewust gaan inzetten en kun je het nog meer gaan doen. Sterker: dan gebruik je je essentie om je bedrijf mee vorm te geven in plaats van dat je je laat leiden door hoe anderen het doen, hoe je het allang gewend was of hoe je businesscoach zei dat het moest.

Dan stroomt het weer

Vaak heb je allang die ene richting gekozen die bij je past. Maar soms net niet helemaal. Soms eenvoudigweg omdat je jezelf ontwikkeld hebt in de loop der tijd en je oorspronkelijke ideeën niet meer helemaal passen. Dat voel je. Het wringt, je voelt weinig zin, je stelt dingen uit. Het kan doen goed zijn om stil te staan en te reflecteren. Wie ben je, wat breng je en voor wie? Waarin ben jij uniek? Het kan heel verfrissend zijn om dat gewoon eens op papier te hebben. Het gaat eigenlijk om dat ene kwartje dat nog moet vallen, of die ene kleine kanteling van perspectief. En dan loopt het weer, gebeurt het weer, stroomt het weer.

Lees meer over het identiteitsgesprek.