Lisette Geel

Er zijn meer goede coaches, trainers en adviseurs. Maar slechts eentje zoals jij

‘En wat doe jij?’

‘Ik ben coach (of trainer of adviseur of…)’

‘Oh leuk…’

Niet echt overtuigend, hè?

Wanneer we in ons werk iets over onszelf moeten vertellen of schrijven, vervallen we al snel in standaard bewoordingen. Vaak omdat we denken dat het de ander (uitsluitend) om onze vaardigheden gaat. En ook omdat we er niet goed bij stilstaan wat ons nu eigenlijk bijzonder maakt.

Je professionele identiteit is een volmaakt geheel, bestaande uit je kennis, kwaliteiten, vaardigheden, talenten, werkervaring én vooral uit wat jou ‘jou’ maakt. Hoe je naar de dingen kijkt, hoe je ze aanpakt, hoe je manieren hebt gevonden die voor jou werken en hoe je jezelf manifesteert.

Wie ben je in je werk?

Wanneer anderen je vragen waarom ze juist met jou moeten werken, dan vragen zij eigenlijk niet naar wat je doet maar naar wie je bent. Mensen willen jou leren kennen. Ze willen weten wat voor persoon je bent en inschatten of het klikt. Dat gaat vaak vanzelf als je samen veel tijd doorbrengt, maar die tijd is er niet altijd. Dus heb je woorden, of liever nog: een verhaal nodig om anderen meer informatie over jezelf te geven. Een verhaal dat naadloos aansluit op wie jij bent en wat je de wereld biedt. Zo voelen mensen je essentie en je liefde voor wat je doet.

Reflecteren op jezelf

Hun goede en slechte eigenschappen kennen de meeste mensen wel van zichzelf. Maar wat jou nu echt onderscheidt van anderen, dat is voor de meeste van ons lastig te zien. Soms krijg je wel een vaag idee als mensen vaker bepaalde dingen van je benoemen. Maar dat dat bijzonder en onderscheidend is, dat gaat er meestal niet in. En daar zit dan ook precies de crux:

Je toegevoegde waarde kun je zelf nooit echt helder zien.

Daarvoor ben je te zeer aan jezelf gewend. Wie je bent, dat is voor jezelf ‘normaal’. Maar voor een ander juist de reden om bij jou te zijn en met jou te willen werken.

Ik biecht iets op: ook ik had in 2012 een ander nodig om helder te zien wat mijn toegevoegde waarde is. Want wat ik voor een ander kan, dat kan ik niet voor mezelf. Voordat ik mijn onderscheidende waarde kende, dacht ik vooral dat ik van schrijven hield. Tot ik ontdekte dat het mij altijd gaat om de essentie zien. Van mensen, van verhalen, van de wereld om me heen. Dát ontdekken en er woorden aan geven, daar ligt mijn kracht.

Sinds ik dat weet ben ik er meer van gaan doen, ben ik gaan herkennen dat dit inderdaad zo is en kan ik beter vertellen wat ik voor anderen kan betekenen.

Samen op zoek naar je kern?

Wil je iemand inschakelen om je te helpen met het vinden van je kern? In slechts een gesprek vertel je alles wat ik nodig heb om te ontdekken wat de rode draad is in je verhaal. Met luisteren, verdiepende vragen en benoemen wat ik zie, verbind ik ogenschijnlijk losse elementen in je leven en werk. Zo krijg je meer inzicht in jezelf en je beweegredenen. Vervolgens geef ik je een samenhangend en krachtig verhaal, dat maakt dat alles helder wordt en er een richting ontstaat.

Deze tekst kun je gebruiken als basis voor je webtekst of social media en als briefing voor vormgevers en webbouwers voor de visuele identiteit. Van daaruit kunnen relaties, klanten en alle andere betrokkenen op dezelfde, authentieke manier benaderd worden.

Lees meer over het identiteitsgesprek.