Lisette Geel

Het gaat niet om je dienst, maar om wat je klant wil voelen

Een van mijn leukste klanten is een expert in koude acquisitie. Ja, precies: ze vindt niets leuker dan vreemden opbellen en met ze in gesprek gaan, met als uiteindelijk doel iets te verkopen. Tegenwoordig traint ze vooral mensen om nog beter te worden in hun belgedrag. En terwijl ik met haar sprak bekroop me het gevoel dat ze niet alleen bijdraagt met haar kennis, maar vooral met haar fingerspitzengefühl. Ze legt bloot wat er echt aan schort, waardoor iemand nog niet helemaal op de toppen van zijn kunnen is. Qua koud bellen dan.

Samen raakten we daarover in gesprek. Want net als zij doe ik dat ook. Ja, ik kan goed luisteren en ik analyseer en zie verbanden. Maar ik ontdek ook waar de onzekerheid, pijn of overtuiging ligt van iemand die zichzelf tegenhoudt. En wanneer dat is benoemd kan die persoon gaan staan voor wat hij of zij in essentie aan de wereld te geven heeft en kan hij gaan bloeien.

We zijn allemaal wel ergens expert in. We kunnen goed trainen, zorgen, verkopen, bellen, schoonmaken of een bedrijf leiden. Maar dáár ben je niet de enige in. Ofwel: daarin zit niet je onderscheidende vermogen.

Wat je biedt is een combinatie van kennis, vaardigheden, talent én je eigenheid. Het gaat erom wat je voor de ander betekent, wat je oplevert: je toegevoegde waarde. Een combinatie van je expertise en dat wat je ten diepste bent als mens. Ik zou je willen vragen om op dit moment eens na te gaan wat jou echt zo goed maakt in je werk. Wat bied je de ander, wat gebeurt er misschien zelfs wel onbewust in jou waardoor er dingen in beweging worden gebracht?

Jíj, met jouw zijn, levert de dienst. En dat levert iets op. Als je een dienstverlener bent als coach of trainer is dat vaak: meer kracht en zelfvertrouwen bij de ander. Feitelijk maakt het niet eens veel uit of je styliste, expert koud bellen of zoals ik adviseur zakelijke profilering bent: je ziet de ander, maakt diegene bewust van wat er is en helpt de ander groeien. De vraag van de ander ligt vaak dieper dan de vraag waarmee hij of zij je in eerste benadert. Ja, hij wil beter bellen, zichzelf beter leren kleden of zijn bedrijf beter onder woorden leren brengen. Maar wat hij vooral wil is een beter gevoel krijgen; over zijn bedrijf, zichzelf, de dingen die hij de wereld te bieden heeft. Dat doe je door de ander te laten zien waarin zijn kracht zit en wat hij eventueel kan leren. Benoemen en laten ervaren, daar gaat het om. En dat doe je op jouw manier, met jouw talenten, visie, denkbeelden en eigen wijsheid.

Soms is het lastig om jouw eigen wijze, je eigen manier van kijken en doen onder woorden te brengen. Weet dan dat dát is wat ik wel helder zie. In een gesprek van twee uur kijken we samen naar je leven en werk en ontdek ik de rode draad in ogenschijnlijk losse elementen. Samen komen we erachter waar het schuurt. Vervolgens geef ik woorden aan je verhaal en zet dat op papier in een heldere profieltekst. Op dat moment ga je als vanzelf staan voor dat verhaal. Omdat je ziet dat het klopt wat er staat.

Lees meer over het identiteitsgesprek.