ICM: voor fotografen die van schilderen houden

Uitreiken_LisetteGeel_ICM

ICM: voor fotografen die van schilderen houden

ICM: voor fotografen die van schilderen houden

ICM: voor fotografen die van schilderen houden

ICM: voor fotografen die van schilderen houden

ICM: voor fotografen die van schilderen houden

ICM: voor fotografen die van schilderen houden

ICM: voor fotografen die van schilderen houden

Laatst had ik een cursus rond fotografie. Het ging over het samenstellen van je portfolio, zodanig dat de rode draad zichtbaar werd. Iedereen had als opdracht om 25 eigen foto’s mee te brengen. Ik maakte een keuze uit mijn abstracte (ICM-)werk.

De andere aanwezigen hadden fotografie allemaal als beroep. Ze wilden hun eigen stijl meer tot uiting laten komen in hun werk. Hun stijlen waren uiteraard allemaal verschillend, maar ze hadden ook iets gemeen: ze fotografeerden allemaal een onderwerp, een thema, een realistische scène. Ik was de enige die abstracte fotografie, met ICM als een van de mogelijkheden,  als specialiteit had. Bovendien is het voor mij geen vak, maar meer een uiting van mezelf, een kunstvorm. Op dat moment, in die cursus, voelde ik me helemaal geen fotograaf, maar een schilder. Ik voelde me dan ook niet helemaal op de goede plek, al was het wel een leuk en interessant samenzijn.

ICM: de wereld als palet

Het was een vreemde ervaring. Ik had mensen weleens verteld dat ICM, intentional camera movement, een soort schilderen met de camera was. Maar nu doorleefde ik dat ook helemaal.

Ineens zag ik hoe mijn omgeving een palet is vol met kleur. Door de camera te bewegen hussel je die kleuren door elkaar of je brengt ze naast elkaar aan, in kleurvlakken. Stel je maar eens een schilderspalet voor met verschillende kleuren verf. Vervolgens breng je die kleuren niet een voor een aan op een apart doek, maar je gaat met een kwast of spalter door de kleuren heen tot een resultaat dat je bevalt. Die kwast, dat is bij ICM je camera, en het palet is de wereld om je heen.

‘What you see’ is niet ‘what you get’ bij ICM

Natuurlijk kun je ‘zomaar’ wat bewegen met je camera, en laat je alles aan het toeval over. Maar mensen die vaker met ICM bezig zijn weten ook dat je er op een of andere manier ook invloed op kan hebben en dat dat het resultaat positief kan beïnvloeden. Het is weten wat je doet en vervolgens de controle loslaten.

Bij deze vorm van fotografie let je op andere dingen dan bij realistische fotografie. Je zoekt niet naar een interessant plaatje, maar meer naar interessante kleuren, vlakken en structuren. What you see is immers niet ‘what you get’. Waar je dan op kunt letten?

Lees bijvoorbeeld eens mijn artikel over mijn eerste jaar met ICM en wat ik daarvan leerde.

Of bekijk mijn producten op de printing on demand-website Society6.

 

 

 

Lees meer

fotografie

Alles stroomt

Alles beweegt, alles verandert, alles stroomt. Ook al zien we het niet altijd. Ook in de natuur is geen moment hetzelfde. Het weer, de temperatuur,

Lees verder »
fotografie

Mijn wereld

Als ik terugdenk aan mezelf als klein meisje dan heb ik daar niet zoveel herinneringen bij. Behalve dat ik weet en voel dat ik het

Lees verder »
Zand in de vorm van een acht maar dan met 'dichte gaten' waardoor het een mond lijkt
persoonlijke groei

Nieuwsgierig naar alles

Het heeft best lang geduurd voordat ik mijn aangeboren nieuwsgierigheid als een goede eigenschap zag en ook had geleerd hoe ik die kon laten werken

Lees verder »
fotografie

Gelaagdheid

De gelaagdheid in de wereld vraagt om lagen in mijn fotowerk. Er is zoveel aan de hand. Een oplossing voor het een roept een vraag

Lees verder »
Chat openen
Hallo 👋
Hoe kan ik je helpen?