Kernwaarden

Aandacht? Moed? Wow-effect? Kernwaarden geven richting en energie

Stel dat een van de kernwaarden van je bedrijf persoonlijk is. En toch is vrijwel ieder klantcontact geautomatiseerd, bestaat de marketing uit Google Adwords en is iedere uiting in on- en offline media gericht op conversie.

Overdreven? Was het maar waar. Het is een waar verhaal. Je snapt dat een waarde als persoonlijk voor de meeste klanten dan geen betekenis heeft. Mijn boodschap is dan ook: kies (kern)waarden die passen bij je organisatie. Wanneer je daar de tijd voor neemt, zul je merken dat die waarden er al zijn; je hoeft ze alleen maar te ontdekken. Wanneer je ze hebt en ermee aan de slag gaat, merk je al snel hoe kernwaarden zorgen voor richting en energie.

Waarden als kern bedrijfscultuur

Waarden drukken uit wat een organisatie belangrijk vindt en waarom ze de dingen doet die ze doet. Ook wel ‘morele doelen of idealen die mensen (collectief) nastreven, waarderen en motiveren’ (vrij naar Van Doorn en Lammers, 1976: 119). Vaak zijn er vele waarden van toepassing op een bedrijf. Toch ligt de kracht in het kiezen van de belangrijkste, de zogenaamde kernwaarden. Anders blijft focus (en herkenbaarheid) uit.

Kernwaarden vormen het fundament, de basis of het hart van het bedrijf, het ‘ethisch kompas’. Ze geven aan wat een bedrijf ten diepste nastreeft, zijn niet vrijblijvend en niet bespreekbaar wanneer ze eenmaal vastliggen. Het bedrijf maakt keuzes op basis van de kernwaarden; die geven dus richting binnen de visie en strategie. Vragen als ‘waar geloven wij in’ en ‘wat verbindt ons’ helpen bij het ontdekken van de specifieke waarden van jouw organisatie. Het gaat om vragen rond het ‘waarom en hoe’.

Je kunt als organisatie en als medewerker aangesproken worden op je waarden en dat gebeurt dan ook. Ik ken een organisatie waar zelfs de arbeidscontracten opnieuw vastgesteld werden omdat ze niet strookten met de vastgestelde kernwaarde ‘vertrouwen’.

Kernwaarden in je communicatie

Kernwaarden zie je niet alleen terug in de bedrijfscultuur, maar ook in communicatie. Communiceren van je waarden maakt dat je voor de buitenwereld een duidelijker eigen gezicht hebt. Waarin je dat doet?

  • Corporate communicatie (positionering))
  • Interne communicatie (wie ben je voor (potentiële) werknemers?)
  • Externe communicatie
  • USP product of dienst

Stel dat een kernwaarde betrokken is. Dan verwacht ik een bepaalde warmte in de huisstijl. Of neem dynamiek. Dan verwacht ik een bepaalde levendigheid. Geen statische Facebookpagina, maar interactie! Bij een kernwaarde als verbinding verwacht ik geen e-mail met ‘Nee sorry, aan dat soort dingen beginnen we niet’ maar juist ‘Natuurlijk kunnen we dat voor je doen.’

Kortom: wanneer je communiceert vanuit je waarden ‘vanuit wie je bent’, zorgt dat bij anderen voor herkenning en vertrouwen. Met de juiste waarden trek je klanten die bij je passen.

Woorden voor je waarden: ‘nu klopt het’

Goed gekozen waarden zorgen voor focus en energie. Wanneer een groep (of een zelfstandig professional) de waarden gekozen heeft, gebeurt er iets. Dan komt er een soort blijheid en ontspanning. Het is het achteroverleunen en slaken: ja, nu klopt het. En soms klopt het dan nog niet (maar wel bijna) en verandert er nog een waarde in de loop van de dagen. Vorige week nog kreeg ik een enthousiaste mail van een klant: ‘Liset, we zijn eruit hoor!”

Heb je nog vragen over mijn visie of dienstverlening of wil je zelf aan de slag en heb je mijn advies nodig?

Stuur me een mail of bel me.

 

Meer lezen?

Hoe maak je je bedrijfsverhaal?

Consistent verhaal van binnenuit

Voorbeeld hoe de doorvoer van kernwaarden eruit kan zien? Lees dit artikel op de website van KUUK.

Of bekijk dit filmpje van Coolblue, waarin Pieter vertelt waarom kernwaarden zo belangrijk zijn.