Ik vind het fijne klanten. De enthousiastelingen, vol verhalen hoe ze anderen helpen, razend druk – dus amper tijd om te reflecteren – en gretig. Onder meer naar ontdekken hoe ze hun bezieldheid, hun levenslust en hun kracht in woorden kunnen vatten. Want ze voelen heel goed wat ze te bieden hebben. Maar woorden, ja, die drukken nooit precies uit wat dat gevoel dan is. Of wel?
Ik snap dat wel: hoe kun je woorden vinden als er zoveel is en zoveel gebeurt? En toch is het mogelijk. Zelf zie je het misschien niet, maar een ander die er van een afstandje naar kijkt wel. Zoals bij Richard, een interim-adviseur bij zorgorganisaties. Sinds ons gesprek kan hij in een zin zeggen wat zijn onderscheidende waarde is. Bij elk gesprek met een potentiële opdrachtgever heeft hij daar veel profijt van.
Stilstaan is juist vooruitgaan
Het begint allemaal bij stilstaan. Rustig zitten en gewoon vertellen. Want in die enorme woordenbrij zit wel degelijk een helder verhaal. Een verhaal dat net zo sprankelt en borrelt als jij. Het is ook vaak een krachtig verhaal, waarvoor helemaal niet zoveel woorden nodig zijn als je misschien denkt. Wanneer je dat verhaal ontdekt, dan zie je ineens hoe alles wat je doet en wat je biedt daarbij past. En dat er wel degelijk woorden te vinden zijn die je gevoel ‘vangen’.
Woorden geven aan wat er niet wordt gezegd, dat is eigenlijk wat ik doe. Ik hoor door het verhaal heen de rode draad, de toegevoegde waarde van een ondernemer. En dat benoem ik vervolgens en schrijf dat helder op. Juist creatieve, ondernemende mensen die zich volop in het leven storten, hebben het soms nodig dat een ander hen spiegelt, de kern laat zien in wat ze doen en wie ze zijn. Al was het alleen maar omdat het zorgt voor meer rust in zichzelf en hernieuwde energie om er vanuit die stevige basis weer volop tegenaan te gaan.
Twee uurtjes, dat is alles wat er nodig is…
Ik stel je veel vragen, jij vertelt je verhaal, ik schrijf dat naderhand kernachtig op. En daarna merk je al snel hoe dit verhaal je helpt om nog meer te doen van wat je zo graag doet, vanuit het gevoel dat het klopt. Lees onder het kopje Identiteitsgesprek & profiel wat het gesprek precies inhoudt of kijk bij Workshop Ontdek je bedrijfs-dna wat ik beteken voor grotere bedrijven die op zoek zijn naar hun identiteit en onderscheidende waarde.