organisatieverhalen gaan om details

De details van je bedrijfsverhaal

Het zit in de details. Wanneer dat wordt gezegd, gaat het vaak om de finishing touch, bijvoorbeeld bij kleding (schoon, gestreken, met bijpassende schoenen en tas), aankleding van een ruimte (mét plinten) of de organisatie van een bruiloft.

Maar ook bij verhalen gaat het om details. Grofweg immers, volgen verhalen het stramien van De held met de duizend gezichten van  Campbell. Er is een held die zijn leven leeft, plotseling gebeurt er iets (de oproep tot avontuur), hij gaat op reis of op onderzoek, overwint tegenslagen en uiteindelijk komt alles weer goed en is de held een rijker mens. Juist in de verscheidenheid van de details en ook de concreetheid daarvan zit het verschil. Verhalen onderscheiden zich juist daardoor van elkaar.

Overeenkomsten…

Je ziet dit trouwens ook terug in ontstaansmythen van over de hele wereld. In vele culturen begint het met chaos, vervolgens is er iets of iemand die orde schept en worden er een of meerdere goddelijkheden aanbeden. De ene keer zijn dat natuurelementen, de andere keer is het iemand op een troon, maar grofweg komen de verhalen overeen.

…en verschillen

Als het gaat om de identiteit vaststellen van jezelf of die van de organisatie, gaat het eveneens om details. Wat maakt je verhaal uniek? Wat doe je anders dan anderen? Waarom doe je het eigenlijk allemaal? Wat zijn de kernwaarden? Hoe specifieker en persoonlijker je hierin durft te zijn, hoe meer je verhaal authentiek is en zich dus van binnenuit onderscheidt van alle andere.

Inzoomen op die details is een mooi proces dat vaak dingen in beweging brengt. Die details, die voor jezelf vaak heel gewoon zijn, maken je verhaal en dat van de organisatie juist heel bijzonder. Het is vaak een kwestie van hoe je ernaar kijkt.

Details: onbeduidend of alles veranderend?

En vergis je niet: een detail kan voor iemand een reden zijn om juist wel of juist niet voor jou te kiezen. Details zijn redenen voor ruzies en zelfs oorlogen (lees Homo Deus van Harari maar eens). Detail betekent dan ook niet alleen ‘klein, ondergeschikt deel’, maar ook ‘opvallend, in het oog springend’ of ‘aandacht voor de kleine elementen van iets om het inzicht of het volledige beeld dat zij kunnen verschaffen’.

Kwestie van perspectief
Een glimlach is ook heel gewoon en tegelijk heel bijzonder. Vanuit een ander perspectief dan dat van jezelf is jouw verhaal uniek en de moeite waard van het delen.

Lees ook: